kariera zawodowa, jak wybrać, ścieżka zawodowa, scieżka rozwoju, rozwój, rozwoj zawodowy, rozwoj osobisty, maja kornel, doradca zawodowy, praca, sukces, zmiana pracy, konsultantka kariery,
Zarządzaj swoją karierą! Klucz do sukcesu zawodowego
3 sierpnia 2023
Jak przygotować się do zmiany ścieżki zawodowej? Odważna zmiana kariery.
Odważna zmiana kariery. Jak przygotować się do zmiany ścieżki zawodowej?
17 sierpnia 2023

Budowanie marki osobistej w zarządzaniu swoją karierą

Maja Kornel konsultantka kariery i doradca zawodowy opowiada o tym jak budować swoją markę osobistą

Budowanie marki osobistej w zarządzaniu swoją karierą

Wprowadzenie

Budowanie silnej marki osobistej to bardzo istotny element efektywnego zarządzania karierą. Twoja marka osobista to tożsamość, którą prezentujesz światu zawodowemu. Opiera się ona na Twoich wartościach, umiejętnościach, doświadczeniach i osobowości. Kreując pozytywny wizerunek, możesz przyciągnąć uwagę pracodawców, klientów i partnerów biznesowych.

 

Czym jest marka osobista?

Marka osobista to… TY. Z imienia i nazwiska.

To wszystko to kim jesteś i co robisz, czyli: co i jak się prezentujesz online i offline, jakie wartości oferujesz i wyznajesz, jakie działania i decyzje podejmujesz, jak postrzegają Cię inni, jaki Twój obraz mają w głowie. Związana jest ona z twoim wizerunkiem, reputacją.

Mało tego! To nawet emocje, które budzisz w innych ludziach, którzy wskutek tego chcą lub nie chcą z Tobą współpracować, przebywać, spędzać czas.

Marka osobista może obejmować Twoje życie zawodowe i życie osobiste. Chodzi o to, aby wizerunki, które prezentujesz na tych dwóch polach były jednocześnie… autentyczne, spójne i konsekwentne.

Brzmi to trochę tak, jak być miała grać jak aktorka, udawać kogoś, kim nie jesteś? Nic bardziej mylnego.

Odpowiednio stworzony (przemyślany) i świadomie prezentowany na zewnątrz obraz siebie (określony wizerunek) pomaga osiągać cele zawodowe i osobiste. I nie ma tu nic z udawania. To korzystanie ze swoich mocnych stron wynikające z dogłębnego poznania siebie i swoich zasobów.

 

Po co Ci marka osobista w zarządzaniu karierą zawodową?

Marka osobista może mówić o Twojej aktualnej pozycji zawodowej, ułatwiać lub utrudniać rozwinięcie wybranej ścieżki kariery. I to zarówno pracując na własnej działalności (kiedy jesteś freelancerem, współpracownikiem kontraktowym), jak i będąc na etacie (awansując, zmieniając działy, organizacje, branże).

 

Personal branding, co to?

Wikipedia podpowie Ci, że personal branding to strategia marketingowa inwestowania w budowanie reputacji i zwiększania swojej wartości na rynku pracy za pomocą specjalistą ds. wizerunku.

I w marce osobistej o to właśnie chodzi: o TWOJĄ WARTOŚĆ.

 

Czy potrzebujesz specjalisty ds. wizerunku, czyli jak dbać o swoją markę osobistą w zarządzaniu swoją karierą?

Z powodzeniem sama, sam możesz zadbać o swój zawodowy wizerunek.

Co najważniejsze, nie czekaj na „lepsze czasy”, i nie mów: „zacznę od poniedziałku”, „zacznę po urlopie” czy „zrobię to jak będę mieć się czym pochwalić” „zacznę jak pójdę do pierwszej pracy” itp.

Powiem to z własnego doświadczenia: świadome zbudowanie przemyślanego, spójnego, autentycznego wizerunku wspierającego Twoją markę osobistą zajmuje około dwóch lat. Serio? Serio!

Dlaczego to tak długo trwa?

Bo najpierw potrzebujesz dobrze poznać siebie i zastanowić się po co, dlaczego, kto, gdzie, z kim, dla kogo itp.

A potem potrzebujesz zrobić te wszystkie rzeczy, która sprawią, że Twoja marka osobista będzie… ROZPOZNAWALNA.

 

Jak zacząć budować swoją markę osobistą w zarządzaniu karierą?

Powtórzę jeszcze raz: budowanie silnej marki osobistej to ważny element efektywnego zarządzania karierą. Twoja marka osobista to tożsamość, którą prezentujesz światu zawodowemu.

 

Identyfikacja swojego unikalnego wizerunku

Pierwszym krokiem w budowaniu marki osobistej jest zrozumienie, czym się wyróżniasz na tle innych. Potrzebujesz zidentyfikować swoje mocne strony, pasje i unikalne cechy, które sprawiają, że jesteś tym, kim jesteś – kimś wyjątkowym.

Szczerość i autentyczność są kluczowe – Twoja marka osobista powinna odzwierciedlać Twoją prawdziwą tożsamość. I ten etap może trwać u niektórych nawet kilka miesięcy. Niektórzy tak bardzo „bronią się” przed poznaniem siebie i docenieniem tego kim są, że tworzą wizerunek, który jest imitacją wizerunku innych osób albo robią to tylko dla szybkiego zarobienia pieniędzy, będąc jak to nazywam „jajkiem Faberge” (pięknym i błyszczącym na zewnątrz, ale pustym w środku).

Wierz mi, ktoś się „nabierze” na taki wizerunek tylko raz. Więcej nie będzie chciał z Tobą współpracować i jeszcze doda swoje trzy grosze rozpowiadając negatywne komentarze na Twój temat.

Dlatego tak ważne jest, aby Twój wizerunek był… TWÓJ.

 

O tym jak dokonać analizy swojej sytuacji zawodowej możesz o tym posłuchać w moim podcaście „Kariera Od Zera” na Spotify

 

Określenie grupy docelowej

Znając swoje mocne strony i wartości, możesz określić grupę docelową, do której chcesz się skierować ze swoim wizerunkiem zawodowym. Czy Twoje umiejętności i doświadczenie zawodowe są bardziej atrakcyjne dla małych startupów czy może dla dużych korporacji? Dobór odpowiedniej grupy docelowej pomoże Ci skoncentrować Twoje działania na tych obszarach, które przynoszą największe korzyści i są dla Ciebie perspektywiczne w przyszłości ze względu na cele, które chcesz osiągnąć i wartości, które są dla Ciebie ważne.

 

Tworzenie spójnego wizerunku

Budowanie marki osobistej wymaga spójności we wszystkich obszarach Twojej aktywności zawodowej. Twój wizerunek powinien być spójny w Twoich CV, profilach na portalach społecznościowych, a także w relacjach z klientami i współpracownikami. Warto zadbać o profesjonalne zdjęcia, które oddadzą Twoją osobowość i styl pracy.

Dobrą praktyką jest wybór jednego zdjęcia, które umieścisz jako zdjęcie profilowe we wszystkich kanałach komunikacji (Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Youtube, Spotify, strona internetowa). W ten sposób gdziekolwiek nie będziesz umieszczać swoich treści będziesz rozpoznawalna.

 

Kreowanie wartościowej treści

Wartość, którą dostarczamy innym, jest kluczowym elementem w budowaniu marki osobistej. Tworzenie wartościowej treści, takiej jak artykuły, poradniki czy prezentacje, pomoże nam zyskać zaufanie i wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem przyciągnie uwagę nowych klientów, współpracowników i potencjalnych pracodawców.

No i teraz być może powiesz: „Fajnie, ale ja jestem pracownikiem etatowym. Po co mam umieszczać jakieś treści i gdzie?”. To bardzo dobre pytanie.

Zobacz. Pracujesz w organizacji X i zajmujesz stanowisko Y z zakresem obowiązków Z. Masz wiedzę i umiejętności, które są wymagane, aby je wykonywać w należyty sposób: efektywnie, sprawnie, dokładnie itp. Żeby to robić, przy uwzględnieniu zmieniających się warunków rynkowych i technologicznych, rozwijasz się, uczysz, poszerzasz wiedzę i umiejętności. Pisz o tym, co się zmienia, jak się rozwijasz, czego obecnie uczysz. Branża, w której pracujesz też może być ciekawa i atrakcyjna dla osób, które będą czytały Twoje treści. Pracodawcy lubią pracowników, którzy są „na czasie” i wiedzą co się zmienia w branży. Może się zdarzyć, że nawet nie szukając pracy otrzymasz atrakcyjną ofertę.

Nie czekaj, buduj swój wizerunek eksperta i markę osobistą najszybciej jak to możliwe. Nawet jak jeszcze studiujesz. Bo to trwa. Nawet rok, dwa.

 

Networking i budowanie relacji

Networking to istotny element w kreowaniu marki osobistej. Aktywne uczestnictwo w branżowych wydarzeniach, spotkaniach i konferencjach, ale i warsztatach, szkoleniach pozwoli Ci pozyskać cenne kontakty i nawiązać wartościowe relacje. Dobrze utrzymane kontakty mogą się przekształcić w długotrwałe współprace i wsparcie w rozwoju kariery. W przypadku zmiany pracy, branży, stanowiska te relacje mogą okazać się nieocenione.

 

Kontrola i analiza wizerunku

Ważne jest, aby stale kontrolować i analizować Twój wizerunek. Monitorowanie reakcji klientów, pracodawców i współpracowników pozwoli Ci zrozumieć, jak Cię postrzegają. Jeśli zachodzi taka potrzeba, możesz wprowadzać odpowiednie zmiany, aby wzmocnić Twoją markę osobistą.

 

Podsumowanie

Mam nadzieję, że teraz lepiej rozumiesz czym jest marka osobista w świecie zawodowym.
Myślę, że zauważyłaś_łeś sporo zalet tworzenia świadomego wizerunku w procesie zarządzania swoją karierą.
Pamiętaj, że tworzenie marki osobistej trwa, często naprawdę długo.
Dlatego nie czekaj zbyt długo i nie wiadomo na co.
Daj się zauważyć, daj siebie poznać i bądź ekspertką w swojej dziedzinie i branży.
Tego Ci życzę.

Pamiętaj, że zarządzanie karierą to proces ciągły, wymagający zaangażowania i determinacji.

 

Zainteresował Cię ten temat?

Jeśli potrzebujesz wsparcia w zaprojektowaniu ścieżki kariery zawodowej lub poszukiwaniu pracy, zapraszam.

Możesz pobrać bezpłatnego E-booka „10 wskazówek co przemyśleć zanim zmienisz pracę?” i zapisać się do newslettera, w którym będziesz dostawać przydatne wskazówki, tipy i skuteczne porady jak odnaleźć się na rynku pracy.

ZAPISUJĘ SIĘ DO NEWSLETTERA!