Budowanie silnej marki osobistej to bardzo istotny element efektywnego zarządzania karierą. Twoja marka osobista to tożsamość, którą prezentujesz światu zawodowemu. Opiera się ona na Twoich wartościach, umiejętnościach, doświadczeniach i osobowości. Kreując pozytywny wizerunek, możesz przyciągnąć uwagę pracodawców, klientów i partnerów biznesowych.
Marka osobista to… TY. Z imienia i nazwiska.
To wszystko to kim jesteś i co robisz, czyli: co i jak się prezentujesz online i offline, jakie wartości oferujesz i wyznajesz, jakie działania i decyzje podejmujesz, jak postrzegają Cię inni, jaki Twój obraz mają w głowie. Związana jest ona z twoim wizerunkiem, reputacją.
Mało tego! To nawet emocje, które budzisz w innych ludziach, którzy wskutek tego chcą lub nie chcą z Tobą współpracować, przebywać, spędzać czas.
Marka osobista może obejmować Twoje życie zawodowe i życie osobiste. Chodzi o to, aby wizerunki, które prezentujesz na tych dwóch polach były jednocześnie… autentyczne, spójne i konsekwentne.
Brzmi to trochę tak, jak być miała grać jak aktorka, udawać kogoś, kim nie jesteś? Nic bardziej mylnego.
Odpowiednio stworzony (przemyślany) i świadomie prezentowany na zewnątrz obraz siebie (określony wizerunek) pomaga osiągać cele zawodowe i osobiste. I nie ma tu nic z udawania. To korzystanie ze swoich mocnych stron wynikające z dogłębnego poznania siebie i swoich zasobów.
Marka osobista może mówić o Twojej aktualnej pozycji zawodowej, ułatwiać lub utrudniać rozwinięcie wybranej ścieżki kariery. I to zarówno pracując na własnej działalności (kiedy jesteś freelancerem, współpracownikiem kontraktowym), jak i będąc na etacie (awansując, zmieniając działy, organizacje, branże).
Wikipedia podpowie Ci, że personal branding to strategia marketingowa inwestowania w budowanie reputacji i zwiększania swojej wartości na rynku pracy za pomocą specjalistą ds. wizerunku.
I w marce osobistej o to właśnie chodzi: o TWOJĄ WARTOŚĆ.
Z powodzeniem sama, sam możesz zadbać o swój zawodowy wizerunek.
Co najważniejsze, nie czekaj na „lepsze czasy”, i nie mów: „zacznę od poniedziałku”, „zacznę po urlopie” czy „zrobię to jak będę mieć się czym pochwalić” „zacznę jak pójdę do pierwszej pracy” itp.
Powiem to z własnego doświadczenia: świadome zbudowanie przemyślanego, spójnego, autentycznego wizerunku wspierającego Twoją markę osobistą zajmuje około dwóch lat. Serio? Serio!
Dlaczego to tak długo trwa?
Bo najpierw potrzebujesz dobrze poznać siebie i zastanowić się po co, dlaczego, kto, gdzie, z kim, dla kogo itp.
A potem potrzebujesz zrobić te wszystkie rzeczy, która sprawią, że Twoja marka osobista będzie… ROZPOZNAWALNA.
Powtórzę jeszcze raz: budowanie silnej marki osobistej to ważny element efektywnego zarządzania karierą. Twoja marka osobista to tożsamość, którą prezentujesz światu zawodowemu.
Pierwszym krokiem w budowaniu marki osobistej jest zrozumienie, czym się wyróżniasz na tle innych. Potrzebujesz zidentyfikować swoje mocne strony, pasje i unikalne cechy, które sprawiają, że jesteś tym, kim jesteś – kimś wyjątkowym.
Szczerość i autentyczność są kluczowe – Twoja marka osobista powinna odzwierciedlać Twoją prawdziwą tożsamość. I ten etap może trwać u niektórych nawet kilka miesięcy. Niektórzy tak bardzo „bronią się” przed poznaniem siebie i docenieniem tego kim są, że tworzą wizerunek, który jest imitacją wizerunku innych osób albo robią to tylko dla szybkiego zarobienia pieniędzy, będąc jak to nazywam „jajkiem Faberge” (pięknym i błyszczącym na zewnątrz, ale pustym w środku).
Wierz mi, ktoś się „nabierze” na taki wizerunek tylko raz. Więcej nie będzie chciał z Tobą współpracować i jeszcze doda swoje trzy grosze rozpowiadając negatywne komentarze na Twój temat.
Dlatego tak ważne jest, aby Twój wizerunek był… TWÓJ.
O tym jak dokonać analizy swojej sytuacji zawodowej możesz o tym posłuchać w moim podcaście „Kariera Od Zera” na Spotify
Znając swoje mocne strony i wartości, możesz określić grupę docelową, do której chcesz się skierować ze swoim wizerunkiem zawodowym. Czy Twoje umiejętności i doświadczenie zawodowe są bardziej atrakcyjne dla małych startupów czy może dla dużych korporacji? Dobór odpowiedniej grupy docelowej pomoże Ci skoncentrować Twoje działania na tych obszarach, które przynoszą największe korzyści i są dla Ciebie perspektywiczne w przyszłości ze względu na cele, które chcesz osiągnąć i wartości, które są dla Ciebie ważne.
Budowanie marki osobistej wymaga spójności we wszystkich obszarach Twojej aktywności zawodowej. Twój wizerunek powinien być spójny w Twoich CV, profilach na portalach społecznościowych, a także w relacjach z klientami i współpracownikami. Warto zadbać o profesjonalne zdjęcia, które oddadzą Twoją osobowość i styl pracy.
Dobrą praktyką jest wybór jednego zdjęcia, które umieścisz jako zdjęcie profilowe we wszystkich kanałach komunikacji (Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest, Youtube, Spotify, strona internetowa). W ten sposób gdziekolwiek nie będziesz umieszczać swoich treści będziesz rozpoznawalna.
Wartość, którą dostarczamy innym, jest kluczowym elementem w budowaniu marki osobistej. Tworzenie wartościowej treści, takiej jak artykuły, poradniki czy prezentacje, pomoże nam zyskać zaufanie i wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem przyciągnie uwagę nowych klientów, współpracowników i potencjalnych pracodawców.
No i teraz być może powiesz: „Fajnie, ale ja jestem pracownikiem etatowym. Po co mam umieszczać jakieś treści i gdzie?”. To bardzo dobre pytanie.
Zobacz. Pracujesz w organizacji X i zajmujesz stanowisko Y z zakresem obowiązków Z. Masz wiedzę i umiejętności, które są wymagane, aby je wykonywać w należyty sposób: efektywnie, sprawnie, dokładnie itp. Żeby to robić, przy uwzględnieniu zmieniających się warunków rynkowych i technologicznych, rozwijasz się, uczysz, poszerzasz wiedzę i umiejętności. Pisz o tym, co się zmienia, jak się rozwijasz, czego obecnie uczysz. Branża, w której pracujesz też może być ciekawa i atrakcyjna dla osób, które będą czytały Twoje treści. Pracodawcy lubią pracowników, którzy są „na czasie” i wiedzą co się zmienia w branży. Może się zdarzyć, że nawet nie szukając pracy otrzymasz atrakcyjną ofertę.
Nie czekaj, buduj swój wizerunek eksperta i markę osobistą najszybciej jak to możliwe. Nawet jak jeszcze studiujesz. Bo to trwa. Nawet rok, dwa.
Networking to istotny element w kreowaniu marki osobistej. Aktywne uczestnictwo w branżowych wydarzeniach, spotkaniach i konferencjach, ale i warsztatach, szkoleniach pozwoli Ci pozyskać cenne kontakty i nawiązać wartościowe relacje. Dobrze utrzymane kontakty mogą się przekształcić w długotrwałe współprace i wsparcie w rozwoju kariery. W przypadku zmiany pracy, branży, stanowiska te relacje mogą okazać się nieocenione.
Ważne jest, aby stale kontrolować i analizować Twój wizerunek. Monitorowanie reakcji klientów, pracodawców i współpracowników pozwoli Ci zrozumieć, jak Cię postrzegają. Jeśli zachodzi taka potrzeba, możesz wprowadzać odpowiednie zmiany, aby wzmocnić Twoją markę osobistą.
Mam nadzieję, że teraz lepiej rozumiesz czym jest marka osobista w świecie zawodowym.
Myślę, że zauważyłaś_łeś sporo zalet tworzenia świadomego wizerunku w procesie zarządzania swoją karierą.
Pamiętaj, że tworzenie marki osobistej trwa, często naprawdę długo.
Dlatego nie czekaj zbyt długo i nie wiadomo na co.
Daj się zauważyć, daj siebie poznać i bądź ekspertką w swojej dziedzinie i branży.
Tego Ci życzę.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w zaprojektowaniu ścieżki kariery zawodowej lub poszukiwaniu pracy, zapraszam.
Możesz pobrać bezpłatnego E-booka „10 wskazówek co przemyśleć zanim zmienisz pracę?” i zapisać się do newslettera, w którym będziesz dostawać przydatne wskazówki, tipy i skuteczne porady jak odnaleźć się na rynku pracy.
ZAPISUJĘ SIĘ DO NEWSLETTERA!